IS DE MARKETING FUNNEL NOG WEL EEN FUNNEL?
Het is uiteraard is een veelgebruikte term in de online marketing, maar wat betekent het nu eigenlijk en hoe heeft het invloed op de strategie die we samen met je opzetten?
De customer journey en marketing funnel
Over het algemeen wordt de marketing funnel gezien als een lineaire customer journey. Deze customer journey is ‘de route’ die je naar een gebruik- of aankoopmoment aflegt. Van bewustmaking naar overweging tot aan conversie. Doordat je van de ene naar de andere fase beweegt, worden de product-, dienst- of merk overwegingen kleiner. Zodoende lijkt de vorm van de customer journey op een funnel, oftewel een trechter.
Mobiel, altijd en overal
Al jaren blijft het gebruik van de mobiele telefoon toenemen. Ondanks de groei in mobiel gebruik blijven we we de desktop gebruiken, alleen niet meer zo vaak. Dat blijkt namelijk ook uit de cijfers. 63% van al het online verkeer kwam in 2018 van mobiel, 37% van desktop. Of je nu een locatie zoekt wanneer je in de stad bent of een online bestelling plaatst thuis op de bank, we gebruiken onze telefoons altijd en overal.
Customer intent
Doordat je een device ieder moment van de dag tot je beschikking hebt, verandert je denk en beslissingspatroon naar de aanloop van een gebruik- of aankoopmoment. Dit gedrag wordt customer intent genoemd. We verwachten een onmiddellijk antwoord iedere keer wanneer we iets willen weten, doen of kopen. Niet alleen geeft het ons ontzettend veel controle, het zorgt er ook voor dat de vorm van de customer journey net zo uniek is als het voornemen waar we mee zoeken. Daarom lijkt de customer journey de ene keer meer op een funnel en de andere keer op een diamant of zandloper.
Door de volgende voorbeelden begrijp je vast en zeker wat we daarmee bedoelen.
Funnel
Tessa is op zoek naar nieuwe sportschoenen. Ze zoekt naar opties via haar mobiele telefoon, bekijkt een review op YouTube en koopt daarna via Google Shopping. En dit alles in een tijdsbestek van twee weken. Vanwege haar lineaire activiteiten ziet de journey er dus uit als een funnel; ze zoekt, overweegt en gaat over tot koop.
Zandloper
Er zijn ook situaties wanneer een aankoop niet het einde van de customer journey betekent. Sophie zoekt naar een all-inclusive vakantie op Bali. Ze overweegt opties via haar telefoon en boekt een week later via haar desktop. Vervolgens zoekt ze naar leuke dingen die ze op Bali kan doen. Sophie haar customer journey is een zandloper; na haar aankoop moment gaat ze verder op zoek naar nieuwe informatie.
Diamant
Wanneer iemand veel opties in een korte tijd overweegt, ontstaat weer een nieuw patroon. Zo moet Tibor voor werk op zoek naar vergaderlocaties. Hij zoekt snel een aantal opties bij elkaar en bepaalt dan de voorkeur gebaseerd op uitstraling. Net wanneer het lijkt dat hij een keuze gemaakt heeft, gaat hij desondanks weer op zoek via het internet. Nu naar eigenschappen van locaties. Dit patroon herhaalt zich totdat hij een uiteindelijke keuze maakt. Zijn journey ziet er daarom uit als een diamant; zowel zoeken als uitsluiten doet hij meerdere keren.
Jouw online partner
Iedere situatie is anders en vraagt voor een persoonlijke aanpak. We zijn jouw partner in het digitale tijdperk. Een schaalbare online strategie van ons is compleet en overweegt ieder device of platform. Wij analyseren namelijk jouw doelgroep, sturen bij en optimaliseren, en dat real-time. Of je nu startend of een gevestigde naam bent, aandacht voor jou en je bedrijf staat bij ons op de eerste plek.
Wil jij dat jouw online marketing op rolletjes loopt? Neem dan vrijblijvend contact op. We helpen je graag verder.
Bekijk hoe we jouw bedrijf zouden helpen
Ontvang een professionele scan met concrete tips voor jouw bedrijf.
Jij geeft aan waar we jou mee kunnen helpen. Wij kijken naar je situatie en stammen af op jouw behoeften. Samen zetten we jou merk, dienst of product. inhet online zonnetje. en natuurlijk staan we ook open voor een digitaal kop koffie!
BEL OF MAIL ONS
We zijn van maandag tot vrijdag, tussen 8:30 en 18.00, bereikbaar. Mailen kan natuurlijk 24/7.
Locatie
Torenallee 26-28, Strijp-S
5617 BD Eindhoven
Telefoon
+31 6 810 58 470
hello@upmore.nl
Diensten
- Zoekmachine adverteren (SEA)
- Webanalytics
- Online leadgeneratie
- Social advertising
- Video advertising
- Display advertising
- Conversie optimalisatie
Volg ons